• Derde en vierde generatie, brouwerij Van Honsebrouck, Ingelmunster
Derde en vierde generatie, brouwerij Van Honsebrouck, Ingelmunster
Derde en vierde generatie, brouwerij Van Honsebrouck, Ingelmunster
Derde en vierde generatie, brouwerij Van Honsebrouck, Ingelmunster
Derde en vierde generatie, brouwerij Van Honsebrouck, Ingelmunster
Derde en vierde generatie, brouwerij Van Honsebrouck, Ingelmunster
Derde en vierde generatie, brouwerij Van Honsebrouck, Ingelmunster

Derde en vierde generatie, brouwerij Van Honsebrouck, Ingelmunster


Objectnummer
BIER2017_002
Beschrijvende notitie

Deze getuigenissen en beelden werden verzameld in het kader van het mondeling geschiedenisproject rond generatiebedrijven.

Foto 1, 2 en 3: Publiciteit Bacchus

Foto 4: Publiciteit Club Brugge

Foto 5: Publiciteit bieren

Foto 6: Biercamion

Inhoud

In 1953 stapte Luc Van Honsebrouck in de brouwerij en besliste om geen pils meer te brouwen, maar zich te concentreren op de speciaalbieren zoals de roodbruine Bacchus en de Saint-Louis-Geuze. Van Honsebrouck was de eerste brouwerij buiten het Pajottenland die Geuze brouwde en het verkocht in vaten. Bacchus is een bier van gemengde gisting waarbij het hogegistingsbier ingeënt wordt met wilde gisten afkomtig uit de St-Louis Geuze. Zo ontstaat een lichtzuur bier met een sterk aroma en een ‘wijnsmaak’.  Het glas-in-lood-raam (1962) stamt uit de tijd toen brouwers hun ambacht en bieren vereeuwigden in glasramen voor het eigen brouwershuis of de cafés waaraan ze leverden. Zo’n investering moest de tand des tijds weerstaan. Het glasraam is na al die jaren zijn glans niet verloren.

Vanaf ’79-’80 werd Van Honsebrouck sponsor van Club Brugge en achtereenvolgens stonden Geuze en Bacchus op de shirts. In die zes jaar zag de brouwerij zijn omzet verdrievoudigen. Op het hoogtepunt brouwde men tot 25 000 hl per jaar.  Anderlecht speelde in die tijd met het logo van Geuze Bellevue op zijn shirts en toen de twee ploegen het tegen elkaar opnamen werd er gewag gemaakt van de ‘Geuzenoorlog’ in de nationale pers. In de jaren ’80 werd de blonde amberkleurige Brigand op de markt gebracht. Dat was een, voor die tijd, zwaar bier van 9%. Heel vernieuwend waren de flessen van 37,5 cl met champagnekurk en de typische ‘pop’ bij het opendoen.

De brouwerij lag vlakbij het kasteelpark van Ingelmunster. In ’86 kon de familie het kasteel kopen en vader Luc wilde dat commercieel gaan uitbaten. Hij brouwde een bier van 11% en wilde het niet het zoveelste abdijbier noemen en koos voor de naam ‘Kasteelbier’. Hij hoopte dat de mensen in rijen zouden aanschuiven om een bak bier te kopen, zoals bij de abdij van West-Vleteren, maar dat gebeurde niet.

Auteursrecht
in copyright – non-commercial use permitted

Lees meer over de rechtenstatus in de disclaimer
Objecten
Derde en vierde generatie, brouwerij Van Honsebrouck, Ingelmunster ()
Vijfde generatie, brouwerij van Honsebrouck, Ingelmunster ()

Deze websites maakt gebruik van cookies Accepteer.