• Algemene Geschiedenis derde generatie, firma Vansteenkiste, Roeselare (Rumbeke)
Algemene Geschiedenis derde generatie, firma Vansteenkiste, Roeselare (Rumbeke)
Algemene Geschiedenis derde generatie, firma Vansteenkiste, Roeselare (Rumbeke)
Algemene Geschiedenis derde generatie, firma Vansteenkiste, Roeselare (Rumbeke)
Algemene Geschiedenis derde generatie, firma Vansteenkiste, Roeselare (Rumbeke)
Algemene Geschiedenis derde generatie, firma Vansteenkiste, Roeselare (Rumbeke)
Algemene Geschiedenis derde generatie, firma Vansteenkiste, Roeselare (Rumbeke)

Algemene Geschiedenis derde generatie, firma Vansteenkiste, Roeselare (Rumbeke)


Objectnummer
VANS2016_003
Beschrijvende notitie
Deze getuigenissen en beelden werden verzameld in het kader van het mondeling geschiedenisproject rond generatiebedrijven.
 
Foto 1: Zaakvoerder Peter Vansteenkiste, derde generatie, van de firma Vansteenkiste bvba.
Foto 2: Krantenartikel over de aankoop die Peter Vansteenkiste deed van de bekende Blankenbergse amfibieboot "José", die nog deelnam aan de landing in Normandië.
Foto 3 - 4: Publiciteit voor het bedrijf en de werkzaamheden van Peter Vansteenkiste.
Foto 5: Visitekaartje van Zaakvoerder Peter Vansteenkiste.
Foto 6: De zaakvoerders van de tweede en derde generatie samen: Christiaan en Peter Vansteenkiste met de o zo typische handelaarsnummerplaat, die zo'n frote rol speelt in hun leven.
 
Inhoud

Zaakvoerder Peter Vansteenkiste, derde generatie van autohandel Vansteenkiste, werd geboren in 1965 en heeft zijn handelshumaniora behaald aan het college van Waregem. Na zijn humaniora is hij niet onmiddellijk in de zaak van vader Christiaan gekomen. Hij had namelijk een heel bijzondere hobby en interesse (misschien geërfd van zijn grootvader Henri??): krijgskunde, krijgsgeschiedenis en het leger in het algemeen en al het materiaal dat erin voorkomt. En daaruit vloeide voort  dat hij een paar jaar (3,5 jaar) het leger inging en het land diende bij het regiment paracommando. Maar het handelaarsbloed moet toch sterk geweest zijn en Peter startte na die zijsprong in het leger toch in de zaak van papa Christiaan. Dat was in het begin vooral het herstellen van auto's en het meewerken in de garage.

Maar Peter had meer ambitie om zich op de handel in auto's toe te leggen. Hij kocht een oude boerderij op de baan Roeselare-Menen en bouwde daar een nieuw bedrijf op dat zich vooral richtte op de autohandel voor de export naar de Oostbloklanden en Noord-Afrika. Maar door de invoertaksen die in die landen stelselmatig stegen was het op de duur minder  lucratief om die handel verder te zetten. Peter heeft zijn bedrijf verkocht in 2008 toen de handel nog op volle toeren draaide, en dat is een uitstekende beslissing geweest, gezien de crisis die er nu in die sector heerst.

Uiteraard bleef hij zich na 2008 met zijn bedrijf verder richten op de aan- en verkoop van tweedehandswagens. Hij ging zich wel meer toespitsen op het overkopen van einde huurwagens van leasingbedrijven om deze weer door te verkopen, het segment van de ongevallen-wagens verminderde sterk. Dat is zijn activiteit tot op vandaag.

Maar die activiteit heeft hij dan weer gecombineerd met zijn levensgrote passie en hobby: de krijgsgeschiedenis van de Tweede Wereldoorlog (battlefieldisme). Zo heeft hij een gidsencursus gevolgd bij Syntra West en heeft hij zijn vennootschap aangepast: naast verkoop van auto's en garage, nu dus ook toeristische gidsbeurten. Voorbeeld van zo'n gidsbeurt: hij haalt de oorlogstoeristen op in Calais in authentieke gerestaureerde legervoertuigen en dan vertrekken ze 's nachts vanuit Wevelgem met een watervliegtuig (hersteld Amerikaans verkenningsvliegtuig) en ze landen op zee in Normandië. Daar worden ze opgepikt en start een 4-daagse waarbij ze al de landingskusten aandoen, het volledig Oostelijk landingsgedeelte tot in Cherbourg. De hele geschiedenis van de landing komt er aan bod. (Peter heeft ook de bekende Blankenbergse amfibieboot 'José' gekocht, die nog heeft deelgenomen aan de landing in Normandië. Die boot wordt onderdeel van een permanente tentoonstelling die hij plant over Wereldoorlog II en de landing in Normandië - zie foto 2).  En natuurlijk sluit ook de aankoop en verkoop van legermateriaal daar naadloos bij aan (bv.: legercamionettes van DOVO, Mercedes Sprinters maar uitgerust met een 4x4 uitvoering, heel zeldzaam en heel erg gegeerd als tweedehandswagens.)

Het autobedrijf Vansteenkiste, gestart na Wereldoorlog II door Henri Vansteenkiste met het vervoer en de verkoop van legermateriaal en jeeps, lijkt 70 jaar later de cirkel rond te maken met Peter Vansteenkiste, die in de derde generatie zijn bedrijf uitbreidde met aan- en verkoop van rollend  legermateriaal en toeristische gidsbeurten rond de landing in Normandië.

 

 

Auteursrecht
in copyright – non-commercial use permitted

Lees meer over de rechtenstatus in de disclaimer
Objecten
Algemene Geschiedenis eerste generatie, firma Vansteenkiste, Roeselare (Rumbeke) ()
Algemene Geschiedenis tweede generatie, firma Vansteenkiste, Roeselare (Rumbeke) ()

Deze websites maakt gebruik van cookies Accepteer.